Serwis poświęcony motocyklom
Konstruktorzy przystępując do opracowania Junaka, stanęli wobec dużych trudności wynikających z konieczności uwzględnienia szerokiego zakresu warunków użytkowych dla motocykla tej klasy, ciężkich warunków drogowych, oraz możliwości produkcyjnych. Jak wiadomo dotychczas nie produkowaliśmy motocykla tej klasy, poza przedwojennymi zakładami PZInż., które były w stadium przygotowywania do produkcji motocykla z silnikiem górnozaworowym Sokół 500cm3. Już w październiku 1951 roku ustalono podstawowe zadania przyszłego motocykla. Miał on służyć do wszelkiego rodzaju łączności, pracy w milicji, komunikacji, turystyki. Już w fazie projektu zakładano, ze będzie on napędzany czterosuwowym silnikiem pojemności 350 cm3. Jestem zdania ze konstruktorzy projektując podzespoły motocykla, mimo iż mieli zadane zbudować motocykl klasy 350 cm3, po "cichu" projektowali motocykl klasy 500, wyposażony "chwilowo" w silnik 350,(to są tylko moje przypuszczenia nie podparte konkretnymi materiałami). Wszystkie główne parametry jak moc, konstrukcja silnika ilość biegów, nawet sposób przeniesienia mocy z silnika na sprzęgło zostały określone juz w pierwszej fazie projektu. Konstruując junaka podpatrywano najlepsze konstrukcje światowe, dlatego wizualnie podobny jest on do konstrukcji angielskich, lecz nie jest to kopia jakiegoś anglika. Odróżnia go od motocykli angielskich choćby skrzynia biegów w jednej obudowie z silnikiem (podobne rozwiązanie zastosowano w sokole 600). W motocyklach angielskich zespól napędowy zbudowany jest z trzech oddzielnych elementów: silnika, sprzęgła i skrzyni biegów. Poza tym silnik junaka jest jak by odbiciem lustrzanym silnika angielskiego. Same prace nad motocyklem, rozpoczęły się w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie w 1952 roku. Twórcami tego pojazdu byli: inż. Jan Ignatowicz (koordynator projektu), inż. Krzysztof Wójcicki (silnik) oraz inż., Stefan Porazinski (podwozie) . Prototyp motocykla, który otrzymał nazwę Junak, wykonany przy pomocy Warszawskiej Fabryki Motocykli, przedstawiono na wystawie dziesięciolecia we Wrocławiu w sierpniu 1954 roku. Po długich testach w różnych warunkach terenowych okazało się, ze znaleziono kilka błędów konstrukcyjnych, nie było ich jednak zbyt wiele. Podwozie po skorygowaniu kata pochylenia przedniego widelca, wykazywało bardzo dobre właściwości trakcyjne. Trochę problemów stwarzały pękające ramy pierwszych egzemplarzy M07. Amortyzatory tylne określono jako bardzo dobrej konstrukcji, miały one działać lepiej niż w Royal Enfield 350. W tych latach junak był motocyklem nowoczesnym. Porównywany był on ze świeżymi konstrukcjami angielskimi jak BSA 350 czy wymieniony juz Enfield. Początkowo Junak miał być wyposażony w głębokie błotniki przedni mocowany do dolnej półki, ale zrezygnowano z tego, stosując płytkie tuz nad kołem. Zrezygnowano także z mechanicznego wskaźnika włączenia biegu, który wspólnie z dźwignią zmiany biegów znajdował się po lewej stronie silnika. Były kłopoty z lokalizacja produkcji junaka. Ostatecznie zdecydowano, ze silnik będzie wytwarzany w Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Lodzi, natomiast pozostałe zespoły oraz montaż w Szczecińskich Zakładach Wyrobów Metalowych, które później zmieniły nazwę na Szczecińską Fabrykę Motocykli. W 1956 roku wykonano serie próbna w liczbie 30 sztuk, a właściwa produkcje rozpoczęto w 1957 roku. Górnozaworowy silnik, o mocy 17 kM, (pierwsze egzemplarze opuszczały bramy Fabryki z silnikami dostrojonymi do mocy 15kM, aczkolwiek pozostawiono możliwość podniesienia ich mocy do 17kM) wraz z czterobiegowa skrzynia przekładniowa, zapewniał dobre osiągi pojazdu. Stabilna rama o konstrukcji zamkniętej, okazała się nie dostatecznie wytrzymała, pękały w okolicy główki, usterka ta została usunięta w nowym typie ram przez wzmocnienie węzła, dokładając wstawki z blachy i zmianę technologii spawania ramy. Zawieszenie obu kół na elementach resorujących, z tłumieniem olejowym, gwarantowało właściwe prowadzenie motocykla w każdych warunkach drogowych. Długi pięcioletni proces przygotowania do produkcji nie spowodował istotnego zestarzenia się projektu motocykla, ulegał on w tym czasie przeobrażeniom. Porównując junaka z dostępnymi wówczas na rynku polskim motocyklami widać jego znaczna przewagę.
Modele :
- M07
- M10
- M13
- M14