Motocykle

Serwis poświęcony motocyklom

motory, podkarpacie, yamaha, suzuki, kawasaki, ducati, honda

Moto GP

Motocyklowe Mistrzostwa Świata ang. Grand Prix motorcycle racing (MotoGP) – najbardziej prestiżowe na świecie zawodowe wyścigi motocyklowe, odpowiednik samochodowej Formuły 1, nazywane też "klasą królewską", organizowane przez Międzynarodową Federację Motocyklową (FIM). Rozgrywane od 1949 roku. Pierwszym wyścigiem zaliczanym do tego cyklu był wyścig o Motocyklowe Grand Prix Wyspy Man. W zawodach tych uczestniczyli zawodnicy, którzy startowali na motocyklach o pojemności 250 cm³, 350 cm³ oraz 500 cm³. Ta ostatnia była najważniejszą kategorią do 2001 roku, kiedy to zastąpiono klasą MotoGp. Pierwszym mistrzem świata w najwyższej klasie był Leslie Graham pochodzący z Wielkiej Brytanii.

Mistrzostwa obecnie składają się z 18 wyścigów tzw. Grand Prix, odbywających się na kontynentach: europejskim, amerykańskim, azjatyckim oraz w Australii. Zawodnik, który zdobędzie najwięcej punktów podczas wszystkich konkursów zdobywa mistrzostwo świata.

Podobnie jak Formuła 1 "Królewska klasa" jest poligonem, do testowania najnowszych technologii z dziedziny konstrukcji motocykli i ich opon. Motocykle te mają masę do 150 kg, silniki benzynowe o pojemności do 800 cm³, osiągające moc do ok. 200 KM i prędkości do 330 km/h. W sezonie 2009 Dani Pedrosa na torze w Mugello osiągnął prędkość 349 km/h. Hałas o natężeniu 130 decybeli jaki wytwarzają zmusza kierowców do używania stopperów.

Od sezonu 2007 wszystkie motocykle w najwyższej klasie, są wyposażone w silniki o pojemności zmniejszonej z 1000 cm³ do 800 cm³. Powodem były zbyt wysokie prędkości osiągane na torze przez zawodników. Kolejnym była śmierć w 2003 roku japońskiego motocyklisty Daijiro Kato po wypadku na japońskim torze Suzuka.

Mistrzowie świata w sezonie 2010
125cc – Moto2 – MotoGp
Marquez – Elias – Lorenzo
Spis treści
•1 Mistrzowie 500cc/MotoGP
•2 Historia
•3 Zobacz też
•4 Linki zewnętrzne

Mistrzowie 500cc
edycja rok triumfator kraj motocykl
62. 2010 Jorge Lorenzo Hiszpania Yamaha
61. 2009 Valentino Rossi Włochy Yamaha
60. 2008 Valentino Rossi Włochy Yamaha
59. 2007 Casey Stoner Australia Ducati
58. 2006 Nicky Hayden Stany Zjednoczone Honda
57. 2005 Valentino Rossi Włochy Yamaha
56. 2004 Valentino Rossi Włochy Yamaha
55. 2003 Valentino Rossi Włochy Honda
54. 2002 Valentino Rossi Włochy Honda
53. 2001 Valentino Rossi Włochy Honda
52. 2000 Kenny Roberts Jr Stany Zjednoczone Suzuki
51. 1999 Alex Criville Hiszpania Honda
50. 1998 Michael Doohan Australia Honda
49. 1997 Michael Doohan Australia Honda
48. 1996 Michael Doohan Australia Honda
47. 1995 Michael Doohan Australia Honda
46. 1994 Michael Doohan Australia Honda
45. 1993 Kevin Schwantz Stany Zjednoczone Suzuki
44. 1992 Wayne Rainey Stany Zjednoczone Yamaha
43. 1991 Wayne Rainey Stany Zjednoczone Yamaha
42. 1990 Wayne Rainey Stany Zjednoczone Yamaha
41. 1989 Eddie Lawson Stany Zjednoczone Yamaha
40. 1988 Eddie Lawson Stany Zjednoczone Honda
39. 1987 Wayne Gardner Australia Honda
38. 1986 Eddie Lawson Stany Zjednoczone Yamaha
37. 1985 Freddie Spencer Stany Zjednoczone Honda
36. 1984 Eddie Lawson Stany Zjednoczone Yamaha
35. 1983 Freddie Spencer Stany Zjednoczone Honda
34. 1982 Franco Uncini Włochy Suzuki
33. 1981 Marco Lucchinelli Włochy Suzuki
32. 1980 Kenny Roberts Stany Zjednoczone Yamaha
31. 1979 Kenny Roberts Stany Zjednoczone Yamaha
30. 1978 Kenny Roberts Stany Zjednoczone Yamaha
29. 1977 Barry Sheene Wielka Brytania Suzuki
28. 1976 Barry Sheene Wielka Brytania Suzuki
27. 1975 Giacomo Agostini Włochy Yamaha
26. 1974 Phil Read Wielka Brytania MV Agusta
25. 1973 Phil Read Wielka Brytania MV Agusta
24. 1972 Giacomo Agostini Włochy MV Agusta
23. 1971 Giacomo Agostini Włochy MV Agusta
22. 1970 Giacomo Agostini Włochy MV Agusta
21. 1969 Giacomo Agostini Włochy MV Agusta
20. 1968 Giacomo Agostini Włochy MV Agusta
19. 1967 Giacomo Agostini Włochy MV Agusta
18. 1966 Giacomo Agostini Włochy MV Agusta
17. 1965 Mike Hailwood Wielka Brytania MV Agusta
16. 1964 Mike Hailwood Wielka Brytania MV Agusta
15. 1963 Mike Hailwood Wielka Brytania MV Agusta
14. 1962 Mike Hailwood Wielka Brytania MV Agusta
13. 1961 Gary Hocking Federacja Rodezji i Niasy MV Agusta
12. 1960 John Surtees Wielka Brytania MV Agusta
11. 1959 John Surtees Wielka Brytania MV Agusta
10. 1958 John Surtees Wielka Brytania MV Agusta
9. 1957 Libero Liberati Włochy Gilera
8. 1956 John Surtees Wielka Brytania MV Agusta
7. 1955 Geoff Duke Wielka Brytania Gilera
6. 1954 Geoff Duke Wielka Brytania Gilera
5. 1953 Geoff Duke Wielka Brytania Gilera
4. 1952 Umberto Masetti Włochy Gilera
3. 1951 Geoff Duke Wielka Brytania Norton
2. 1950 Umberto Masetti Włochy Gilera
1. 1949 Leslie Graham Wielka Brytania AJS

[edytuj] Historia
Pierwsze wzmianki jakie ukazały się na temat szosowych wyścigów motocyklowych przypadają na koniec XIX w. we Francji. W 1949 r. FIM stworzyła jednolite przepisy torowych wyścigów motocyklowych oraz zorganizowała Motocyklowe Mistrzostwa Świata.

Zasady rozgrywania zawodów "Formuły 1 na dwóch kółkach" uległy znacznym zmianom na przestrzeni 50 lat. Już w 1946 roku podczas wyścigów motocyklowych zabroniono stosowania specjalnych paliw oraz silników z turbodoładowaniem, a w 1958 roku zabroniono stosowania owiewek "typu lotniczego".

Podczas ostatniego półwiecza motocykle tak ewoluowały, iż zmusiło to FIM do znaczących zmian w regulaminie. Dotyczy to głównie zastosowania nowych materiałów konstrukcyjnych zmniejszających masę pojazdów oraz elementów poprawiających jego dynamikę. Przez długi czas ramy motocykli były wykonywane z rur i elementów stalowych, ale pod koniec lat '70 XX w. dominować zaczęły konstrukcje aluminiowe. Najnowszym osiągnięciem techniki motoryzacyjnej jest coraz szersze i powszechniejsze stosowanie włókien węglowych, które z powodzeniem zastępują tradycyjne tworzywa sztuczne i metale. Stosowane są one głównie do produkcji owiewek, wsporników, błotników czy tarcz hamulcowych.

Wraz z rozwojem motocykli styl jazdy również uległ zmianie w porównaniu z tym z lat '50 i '60. Obecnie dominującym stylem jazdy jest tzw. "wysunięte biodro". Technika ta polega na maksymalnym przesunięciu masy ciała do wewnątrz zakrętu. Jako pierwszy ten sposób jazdy zaprezentował Holender Jarno Saarinen. Dzięki znaczącemu postępowi w konstrukcji opon i zawieszeń motocykli jazda z wysuniętym biodrem stała się powszechnym sposobem na jeszcze szybszą jazdę.

Pierwszym zdobywcą tytułu Mistrza Świata w klasie 500 cm³ był Leslie Graham na motocyklu AJS, z Wielkiej Brytanii. Inni znani zawodnicy to:

•Giacomo Agostini - 8 tytułów MŚ,
•Valentino Rossi - 7 tytułów,
•Michael Doohan - 5 tytułów,
•Mike Hailwood, Eddie Lawson, John Surtees i Geoff Duke - 4 tytuły,
•Kenny Roberts i Wayne Rainey - 3 tytuły,
•Freddie Spencer, Barry Sheene, Phil Read, Umberto Masetti - 2 tytuły,
•Jorge Lorenzo, Casey Stoner, Nicky Hayden, Kenny Roberts Jr, Alex Criville, Kevin Schwantz, Wayne Gardner, Franco Uncini, Marco Lucchinelli, Gary Hocking, Libero Liberati - po jednym tytule.