Motocykle

Serwis poświęcony motocyklom

motory, podkarpacie, yamaha, suzuki, kawasaki, ducati, honda

Simson

Działalność rozpoczęli bracia Löb i Moses Simson w roku 1856. Dziś z ich nazwiskiem głównie są kojarzone motorowery, które zyskały dużą popularność w Niemczech, Polsce oraz innych krajach sąsiednich. Pierwszym motorowerem produkowanym w Suhl od 1956 roku był Simson SR1 od 1958 roku zastąpiony przez model SR2. Motorowery te cieszyły się znaczną popularnością także w Polsce. W latach 60. konstruowano kolejne modele, m.in. SR4-1 "Spatz", SR4-2 "Star", SR4-3 "Sperber", SR4-4 "Habicht" a także skuter KR51 "Schwalbe" wyposażone w odmiany silnika spalinowego typu M50 o mocy zależnie od odmiany od 2,6 KM do 4,6 KM (model SR4-3) i 2, 3 lub 4 biegach. Produkowano także model sportowy GS-50, który odnosił pod koniec lat 60. XX wieku znaczące sukcesy w rajdach motocyklowych. Z wykorzystaniem silników i zespołów motorowerów Simson produkowano w DDR także trójkołowe pojazdy inwalidzkie: Piccolo i Piccolo-DUO.
Kolejne modele Simsonów odchodziły coraz dalej od pierwotnych założeń konstrukcyjnych motoroweru jako maksymalnie uproszczonego jednośladu z silnikiem spalinowym. Ukoronowaniem tej tendencji był produkowany od 1975 roku model S50 wyposażony w silnik M53/2-KF i motocyklowy widelec teleskopowy z hydraulicznym ogranicznikiem skoku, nową jednorurową ramę grzbietową o konstrukcji modularnej, częściowo opartej na ramach produkowanych modeli sportowych. Dostępna była także wersja motoroweru wyposażona w zapłon elektroniczny. Kolejnym znaczącym krokiem w rozwoju motorowerów Simson było skonstruowanie w 1980 roku modelu S51 wyposażonego w zupełnie nowy silnik, ze skrzynią biegów o 4 przełożeniach, w której nowością było zastosowanie stale zazębionych kół i zmiany przełożeń przy pomocy tzw. "przesuwnego wpustu". W sprzęgle zastosowano centralnie działającą sprężynę płytkową. W silnikach tych przewidziano zmianę pojemności skokowej do 70 cm³ przez wymianę niewielu elementów, w związku z czym zmniejszono w nich względem poprzedniego modelu średnicę cylindra. W silniki te wyposażone zostały także skutery nowej konstrukcji SR50 i SR80. Cieszyły się dużą popularnością, gdyż nowoczesne nadwozie skutera sprawiało wygodę podczas jazdy nawet w czasie deszczu poprzez osłony na nogi. W 1990 roku wprowadzono model S53. Pod koniec pierwszej połowy lat 90. powrócono do nazewnictwa modeli gatunkami ptaków, dokonano modernizacji modeli S53 oraz SR50, wprowadzono do produkcji nowe pojazdy, m.in. skutery z automatyczną skrzynią biegów Star 25/50/100, motorynki Spatz 25/50, pojazdy trójkołowe Albatros. W drugiej połowie lat 90. wznowiono produkcję motocykli o pojemności 125 cm³, wprowadzono model MS 50 Sperber z ulepszonym silnikiem M551. Firma Simson we współpracy z chińską firmą Her Chee sprzedawała niewielką liczbę chińskich pojazdów pod nazwą Simson Sula. Ostatni rok dzialności firmy przyniósł modele GS 50 i SM 50 będące włoskimi pojazdami typu Enduro i Supermoto oraz modele TS .025/.050/0.080 i CS .025/.050/0.080, które były wersjami S53 z zastosowaniem kilku nowych podzespołów produkcji włoskiej. Firma Simson ogłosiła bankructwo 28 czerwca 2002 roku. W 2003 roku przejęła ją firma MZA Meyer Zweiradtechnik Ahnatal GmbH. Dzięki staraniom firmy, sprzedaż i produkcja części zamiennych doprowadziła do popularyzacji marki Simson i wznowienia jednostkowej produkcji pojazdów lub ich odnawiania, a także w 2009 roku do wznowienia produkcji seryjnej silników spalinowych typu M541. W Niemczech wciąż odbywają się wyścigi oraz zloty Simsonów.

Modele Simsonów :

MODEL S51
Produkowany od 1980 roku, przeznaczony przede wszystkim dla młodych użytkowników. Wyposażony w silnik M531/541 zblokowany ze skrzynką biegów z klinem przesuwnym.

S51N

wersja podstawowa, z ubogim wyposażeniem elektrycznym i trzybiegową skrzynką biegów (produkcję zakończono w roku 1988),

S51 B1-3

wersja wyposażona również w trzybiegową skrzynkę biegów, ma wyposażenie elektryczne z lampami kierunkowskazów, światłem postojowym, 25 W reflektorem i sygnałem dźwiękowym

S51 B1-4

wersja podobna pod względem wyposażenia do S51 B1 -3, wyposażona w czterobiegową skrzynkę biegów, na pokrywie sprzęgła umieszczono cyfrę "4"

S51 B2-4/1

wersja ta zastąpiła w 1983 roku motorower S51 B2-4 wyposażony w zapłon elektroniczny i 35 W reflektor, zmodernizowanymi elementami wyposażenia w porównaniu z poprzednikiem były gumowe osłony nóg widelca teleskopowego, wyprofilowane siedzenie oraz odchylana dźwignia rozruchowa,

S51 Comfort

wersja produkowana od 1983 roku, zmodernizowana wersja S51 B2-4, jest wyposażona między innymi w obrotomierz, podpórkę boczną, włącznik światła "stop" hamulca przedniego koła, lampkę kontrolną światła drogowego oraz prawe lusterko wsteczne, obrotomierz pomaga podczas zmiany biegu (zbyt duża prędkość obrotowa podczas zmiany powoduje wzrost zużycia paliwa), nowe opony o profilu K35 mają istotne znaczenie dla zwiększenia bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza podczas ruchu na zakrętach, bruku i w koleinach, S51 E: wersja produkowana od roku 1982, przeznaczona do jazdy o bardziej sportowym charakterze , do jazdy w warunkach terenowych, otrzymała nazwę "Enduro"

S51 E/4

wersja o uproszczonej instalacji elektrycznej, tańsza od wersji "Enduro" (produkcję zakończono w roku 1988).

MODEL S70

S70 C

wersja produkowana od roku 1983, wyposażenie jak wersji S51 C, rama zapożyczona z wersji S51 E, moc silnika ? 4,1 kW przy 6000 obr/min, zmieniono przełożenie przekładni wstępnej z 1:2,95 na 1:3,25, zastosowano większe koło łańcuchowe o 16 zębach, co umożliwiło zwiększenie prędkości maksymalnej do 75 km/h

S70 E

wersja powstała w wyniku wyposażenia wersji S51 E w silniejszy zespół napędowy, silnik o mocy 4,1 kW (przejęty z wersji S70 C) umożliwia eksploatację w znacznie cięższych warunkach terenowych, dzięki odpowiednio dobranemu przełożeniu prędkość maksymalna wynosi 75 km/h, z tego powodu ta produkowana od roku 1984 wersja sportowa jest traktowana jako motocykl.

S70 E/2

wersja "Enduro" produkowana od połowy 1985 roku stanowi udoskonaloną wersję S70 E, polepszenie parametrów eksploatacyjnych w warunkach jazdy w terenie uzyskano dzięki między innymi zastosowaniu wykonanego z tworzywa sztucznego błotnika (zamocowanego na stałe na znacznej wysokości nad przednim kołem), dla zapewnienia widelcowi teleskopowemu odpowiedniej sztywności wprowadzono inne, bardziej stabilne, rozwiązanie górnej półki.

MODEL SR50/SR80

Skuter o klasycznym wyglądzie, z kołami jezdnymi o średnicy 12". Wprowadzono nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne, największą uwagę zwrócono na uzyskanie optymalnych właściwości jezdnych i użytkowych. Po raz pierwszy zastosowano elementy okrywające wykonane z tworzyw sztucznych.

SR50 B3

wersja podstawowa ze skrzynką biegów o trzech przełoże-nrach, nowoczesną instalacją elektryczną, której elementami są elektroniczny moduł regulacyjny ładowania 6-woltowego akumulatora oraz światła kierunkowskazów z elektronicznym przerywaczem oraz bezpieczną stacyjką,

SR50 B4

wersja podobna do SR50 B3, z dużą deską rozdzielczą, czterobiegową skrzynką biegów oraz bocznymi bagażnikami, SR50 C: wersja podobna do SR50 B4, wyposażona w 12-woltową instalację elektryczną, elektroniczny zapłon, wyprofilowane siedzenia, pięciostopniową regulację sztywności amortyzatorów teleskopowych oraz w dwa lusterka wsteczne o średniy 120 mm, SR50 CE: wersja podobna do SR50 C, wyposażona w rozrusznik elektryczny

SR80 CE

wersja podobna do SR50 CE, wyposażona w silnik o pojemności 80 cm3 i mocy 4,1 kW, umożliwiający osiąganie prędkości maksymalnej wynoszącej 75 km/h

SR50 N

wersja uproszczona nie produkowana od 1988 roku.


--------------------------------------------------------------------------------

Nowe modele


SIMSON 125 RS

Pojemność: 125ccm
Moc: 10,5kW przy 9500 obr/min
Skrzynia biegów: 6 Biegów
Masa własna: 136 kg
Max ładowność: 300 kg
Pojemność zbiornika/rezerwa: 18,0L/2,0L
V-max: 110 km/h




SIMSON 125

Pojemność: 125ccm
Moc: 10,5kW przy 9500 obr/min
Skrzynia biegów: 6 Biegów
Masa własna: 136 kg
Max ładowność: 300 kg
Pojemność zbiornika/rezerwa: 18,0L/2,0L
V-max: 110 km/h




SIMSON STAR 50

Pojemność: 49,9ccm
Moc: 3,7kW przy 6500 obr/min
Skrzynia biegów: Automatic
Masa własna: 96 kg
Max ładowność: 300 kg




SIMSON SPERBER 50

Pojemność: 49,9ccm
Moc: 3,75kW przy 6500 obr/min
Skrzynia biegów: 5 Biegów
Masa własna: 83 kg
Max ładowność: 260 kg
Pojemność zbiornika/rezerwa: 8,7L/1,0L




SIMSON SPERBER 25/50/80 BEACHRACER

Pojemność: 49,9ccm/49.9ccm/70ccm
Moc:
1,15kW przy 4250 obr./min
2,4kW przy 4500 obr./min
4,1kW przy 6000 obr./min
Skrzynia biegów: 3 Biegi/4 Biegi
Masa własna: 87,5 kg
Max ładowność: 210 kg/260 kg/260 kg
Pojemność zbiornika/rezerwa: 8,7L/1,0L




SIMSON FIGHTER 50

Pojemność: 49,9ccm
Moc: 2,4kW przy 5500 obr/min
Skrzynia biegów: 4 Biegi
Masa własna: 82,5 kg
Max ładowność: 260 kg
Pojemność zbiornika/rezerwa: 8,7L/1,0L




SIMSON HABICHT 50CX

Pojemność: 49,9ccm
Moc: 2,4kW przy 5500 obr/min
Skrzynia biegów: 4 Biegi
Masa własna: 84 kg
Max ładowność: 260 kg
Pojemność zbiornika/rezerwa: 8,7L/1,0L




SIMSON HABICHT 50/80 BASIC

Pojemność: 49,9ccm
Moc: 2,4kW przy 5500 obr/min
Skrzynia biegów: 4 Biegi
Masa własna: 82.5 kg
Max ładowność: 260 kg
Pojemność zbiornika/rezerwa: 8,7L/1,0L




SIMSON HABICHT 25 MOFA

Pojemność: 49,9ccm
Moc: 1,15kW przy 4250 obr/min
Skrzynia biegów: 3 Biegi
Masa własna: 84 kg
Max ładowność: 260 kg
Pojemność zbiornika/rezerwa: 8,7L/1,0L
V-max: 50 km/h (zablokowany)




SIMSON STAR 50/80 CLASSIC

Pojemność: 49,9ccm
Moc: 2,4kW przy 5500 obr/min
Skrzynia biegów: 4 Biegi
Masa własna: 83,5 kg
Max ładowność: 260 kg
Pojemność zbiornika/rezerwa 6,5L/0,8L